Avita audiovisuaalinen toimiala ry

Avoin kirje valtioneuvostolle:
Koronaviruksen taloudelliset seuraukset tapahtumateollisuudelle

Me allekirjoittaneet Avita ry:n hallituksen jäsenet olemme huolissamme koronaviruksen aiheuttamista taloudellisista seurauksista edustamallemme sektorille.

Koronavirus on johtanut kevätkauden 2020 aikana kaikenkokoisten yleisötapahtumien ja messujen perumiseen ja siirtämiseen kansainvälisellä tasolla. Nyt tämä kalenterista pois tippuvien tärkeiden tapahtumien aalto on saavuttanut myös Suomen.

Vielä keskiviikkoon 11.3.2020 mennessä Suomessa ei oltu annettu virallisia suosituksia tapahtumien perumisesta tai siirtämisestä, mutta jo sitä ennen kaikenlaiset riskiarviot ja toimintasuositukset – sekä yleinen pelko koronaviruksesta – olivat johtamassa vaikeaan tilanteeseen.

Torstaina 12.3.2020 iltapäivällä hallituksen antama lausunto syöksi alamme syvemmälle kriisin syövereihin. Suositus perua kaikki yli 500 osallistujan yleisötapahtumat (ja harkita myös pienempien kokoluokkien tapahtumien perumista) oli taloudellisesti tapahtuma-ammattilaisille kova kolaus. Perjantaina 13.3.2020 aluehallintovirastot muuttivat suosituksen viralliseksi kielloksi, mikä sinetöi edellisen päivän ahdingon.

Avita ry on toimialaliitto, jonka jäsenistö koostuu maamme AV-tekniikan ja -palveluiden merkittävimmistä osaajayrityksistä ja -yhteisöistä. Edustamme yli 100 jäsenyrityksen joukkoa, joka kattaa laaja-alaisesti audiovisuaalisen tuotanto- ja esitystekniikan toimijoita: valmistuksen, tukkutoiminnan, laitekaupan, vuokrauksen, esitysteknisen toteutuksen, suunnittelun ja konsultoinnin, urakoinnin, ylläpidon ja huollon sekä ohjelmistokehityksen.

Kyseessä on ammattilaisjoukko, joka on jokaisen yleisötapahtuman selkäranka ja elinehto. Nyt näiden kaikkien yritysten toiminta on uhattuna.

Jäsenyritystemme kautta haluamme tukea myös alihankkijoita, freelancereita, yksityisyrittäjiä ja kaikkia niitä osapuolia, jotka eivät suoraan ole Avitan jäseniä, mutta kuuluvat samaan ekosysteemiin ja joiden panos alalle on korvaamaton.

Mikään kriisi ei ole vaikuttanut tähän päivään mennessä tapahtumateollisuuteen näin rajusti. Mikä mahtaa olla Suomen kohtalo, kuinka isoja taloudellisia iskuja olemme jo ottaneet ja joudumme vielä ottaa vastaan?

Audiovisuaalisen alan toimialaliittona toivomme, että tunnistatte vakavan huolemme ja ehdotamme, että otatte Avita ry:n mukaan keskustelemaan kanssanne toimenpiteistä alan yritysten ja työpaikkojen turvaamiseksi.

Helsingissä 13.3.2020

Ossi Hakansuu (puheenjohtaja)